Het geheim van de beste zakelijke geschenken

We zijn nog maar een paar dagen verwijderd van de drukste dag van het jaar, en het drukste cadeau-seizoen van het jaar. Misschien vraagt u zich af wat u uw klanten dit vakantieseizoen eventueel kunt geven. Als u niet zeker weet hoe u het geven van een relatiegeschenk moet benaderen, zijn hier een paar tips om u te helpen door de vakantierage heen te komen met uw reputatie en budget intact.

Het antwoord is ja

Als u zich afvraagt of u uw klanten al dan niet geschenken moet geven, laat me dan alle twijfel wegnemen: dat moet u doen. Het is altijd een goed idee om uw klanten uw dankbaarheid te tonen. Ja, u hebt veel waarde aan hen gegeven, maar een mooie blijk van waardering kan echt helpen om aan te tonen dat u om hen geeft. Als uw vraag is: “Zou ik dat moeten doen?”. Het antwoord is altijd ja.

Maak het persoonlijk

Dat gezegd hebbende, wees voorzichtig. In veel gevallen kunnen uw beste bedoelingen een averechtse uitwerking hebben. Ten eerste wil u niet dat uw geschenken in een prullenbak belanden omdat ze generiek en onpersoonlijk lijken te zijn. U wilt ook niet dat uw geschenken te schreeuwen wanhopig zijn. U wilt ervoor zorgen dat uw gebaar attent en persoonlijk is. Twee van de meest gedenkwaardige relatiegeschenken die ik ooit heb ontvangen waren een wijnopener en een bestek set waarop zowel de naam van mijn familie als het bedrijfslogo gegraveerd waren. Over persoonlijk gesproken, mijn vrouw vraagt regelmatig naar de persoon die ons dit cadeau heeft gegeven. Let wel, ik heb niet gezegd dat het logo en de naam van de gever van het geschenk op het geschenk staan. Het had slechts mijn naam en de naam van mijn vrouw op het bestek. Het idee is dus dat er aan u als bedrijf gedacht wordt, zonder dat uw logo er persé op hoeft te staan. Bij Supreme Relatiegeschenken kunt u producten zowel met uw logo als het logo of naam van uw klant bedrukken of graveren.

Maak het niet promotioneel

Veel bedrijven sturen klanten geschenken die hun eigen naam en logo bevatten. Dat is geen cadeau. Het is een marketingartikel. Laat u niet misleiden dat u denkt dat het cadeau voor de ontvanger is.  Met andere woorden als u een betekenisloos geschenk geeft, dan kunt u beter uw logo op het geschenk hebben. Op die manier weet degene die het uit de vuilnisbak haalt, van wie het was. Het is daarom van belang dat u goed nadenkt over welke geschenk gewaardeerd zou worden door uw klanten. Op deze manier voorkomt u dat uw geschenk in de prullenbak beland. Bedrukte keuken artikelen zijn bijvoorbeeld bruikbaar en zullen minder snel weggegooid worden omdat deze niet vaak voorkomen.

 

Leave a Reply